Sumber Kewangan Penulis. Sila sumbang dengan satu klik sahaja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, February 20, 2011

Malaysia Ke Indonesia ?




Atau




Aku nie berada di Malaysia ke Indonesia? Kamu semua pernah bertanya soalan yang sama kepada diri sendiri ke?

Aku tgok tv sahaja kebanyakan cerita Indonesia. Tukar channel pun sama juga. Kenapa cerita Indonesia menjadi siaran hampir ke semua pilihan channel tv?Kemudian tidak lupa pulak pengacara-pengacara yang bertutur dalam bahasa dielek Indonesia. Menyampah betul aku.

Mana pergi jati diri kita sebagai rakyat malaysia. Kita seharusnya bangga dengan identiti kita sendiri. Perlukah kita agung-agungkan identiti negara lain. Sedangkan rakyat negara mereka pun mencari makan di negara kita.

Kadang-kadang kelakar tengok cerita Indonesia yang penuh dengan karut-marut. Sampaikan ahli-ahli Parlimen pernah bergaduh membincangkan perkara ini. Aduh , kelakar sungguh. Penggunaan grafik komputer yang nampak sangat kemalasan pereka mereka.

Kemudian adegan tercengang-cengang yang terlalu lama dalam kebanyakan siri drama. Kononnya membuat unsur saspen. Tapi membuang masa penonton dan memanjangkan cerita yang hanya 15 minit tidak termasuk iklan tv.

Wahai pihak media , jangan la hanya mengambil untung dengan membeli drama yang murah dan panjang tanpa mengira kesan buruk terhadap identiti negara dan pemikiran anak-anak sekolah yang belum matang pemikiran mereka.

Aku bukan anti-Indonesia. Tapi aku menyampah dengan rakyat Malaysia yang cuba menghilangkan identiti negara sendiri. Aku hanya ikhlas menulis dari kacamataku

2 comments:

  1. u're right..
    tak minat tengok cite yang satu scene makan masa 8 jam..
    series indon memang camtu..tapi movie okay..

    ::turut mengalami konflik Malaysia Indonesia

    ReplyDelete
  2. tue la.... AKu rasa duk kat indon sekarang nie. Aku tak nafikan kebagusan tentang banyak perkara indon lebih maju

    ReplyDelete